Serviceavtal – säkerställer driften långsiktigt i fastigheten

Det spelar ingen roll om du äger en privatbostad eller är fastighetsägare, alternativt medlem i en bostadsrättsförening. Varje hus behöver ha ett kontinuerligt fungerande värmesystem som inte sätter käppar i hjulen för vare sig den jämna temperaturfördelningen eller de rimliga energikostnaderna. Det säkraste sättet till ett värmesystem som alltid fungerar är att skaffa serviceavtal redan vid köpet.

Fördelar med ett serviceavtal

Ett serviceavtal är precis som namnet antyder ett avtal för att bli lovad service av en produkt, i det här fallet värmesystemet såsom värmepump eller fjärrvärme. Serviceavtalet innehåller en rad punkter på vad exakt det är som ingår och om avtalet gäller enbart för enstaka underhåll eller om det gäller varenda liten detalj. Avtalet berättar också hur långt det sträcker sig och den bästa lösningen för en större fastighet eller en bostadsrättsförening är givetvis det sistnämnda. Du vill förmodligen inte teckna nya avtal hit och dit utan ha ett som fyller tidsspannet under en längre period.

Vilka är då fördelarna? Listan kan göras relativt lång men här är huvudpunkterna.

1. Eventuella uppkomna driftproblem löses snabbt genom att servicepersonal kommer till fastigheten och kollar läget.

2. Fastighetsägaren eller föreningen slipper orosmoment om något skulle knasa sig eller ha en avvikelse.

3. De boende slipper klaga på konstig temperaturfördelning eller höga kostnader på grund av uteblivet underhåll.

4. Det är tryggt att alltid ha en kontakt att vända sig till både för frågor och utryckningar, oavsett hur litet eller stort problemet är.

5. Det blir mer ekonomiskt för dig eftersom det ingår service i priset. Du slipper alltså anlita dyra utomstående aktörer som tar extra mycket betalt.

Anpassa serviceavtalet till din fastighet eller bostad

Olika värmesystem kan vara mer eller mindre avancerade eller omfattande och du som hus- eller fastighetsägare kan ha olika behov eller budget. Det är därför som ett serviceavtal är så smidigt med tanke på att du och din leverantör faktiskt kan skräddarsy det utifrån dina behov. Alla avtal ser olika ut. I serviceavtalet kommer ni tillsammans överens om hur ni vill lägga upp det, om avtalet ska täcka behoven långsiktigt eller om det ska röra sig om enstaka fastighetstekniska åtgärder vid underhåll.

Du som har ett serviceavtal gynnas på så många sätt:

  • Du blir en prioriterad kund när något inträffar
  • Du får ekonomiska fördelar vid framtida underhåll
  • Underhållet görs proffsigt med hög kvalitet
  • Du har alltid en personlig kontakt att vända dig till